GPSwalking.nl - GPS wandelingen | Mooie GPS wandelingen in binnen- en buitenland
Best - Nieuwe Heide
Korte beschrijving
Laatst bijgewerkt op 02-04-2020
Kenmerken
Startpunt: | Son |
Startlocatie: | Noord-Brabant , Nederland |
Coördinaten | N51.533394 E5.472583 |
Afstanden: | 19, 14, 12, 12 km |
Type: | Akker, Bos, Open |
Begaanbaar: | Erg drassig |
Rolstoel: | Niet bekend |
Honden: | Aangelijnd |
Horeca: | Bij sportvelden |
Gelopen op: | 13-09-2010 |
Route informatie
Langere beschrijving
START N51 32.004 E5 28.355
Er zijn enkele parkeerplaatsen langs de Sonse weg…
Oke, een alternatief, maar omdat we halverwege op het terras bij het museum willen lunchen rijden we verder naar de Ockhuizenweg. Maar de Airborneweg is ook een sprekend alternatief.
We moeten de auto echter wel langs de weg plaatsen, maar op deze zondag vinden we een plaatsje op een niet erg actief industrieplekje.
Al snel lopen we midden tussen de akkers door. Mooie vergezichten.
Sonse Heide N51 31.977 E5 27.697
Boerderijen met rooi pannen. Dat zijn nog steeds de originele ontginningsboerderijen – vóór een woonhuis, daarachter de koestal en achterin de varkenshokken en hooi en stro op de hoge schelft, de zolder boven die stallen.
Wat mooi om te zien dat het nu goed boeren is op deze grond. Ja, kunstmest doet wonderen. En gewone drijfmest ook – tegenwoordig rechtstreeks in de grond geïnjecteerd. Dan ruik je het niet meer, nou ja, in elk geval wel wat minder.
Eerst begonnen ze hier met gras. Zowat het enigste wat groeide op die schrale grond. Daarom was ’t ook onkruidvrij, zeiden ze. De wortels hoefden ook niet diep de grond in, want daar zat toch niks.
En zelfs nu zien we dat de grond nog steeds goed is voor tuinaanplant. Die boerderijen hier zijn nie veel veranderd. Ja, er zijn grote stallen bijgekomen, soms wel twee hoog. We horen dat de varkens in Nederland mooier wonen dan 90 % van de mensen op de wereld.
Maar onder dieë zwarte grond zit geel zand. Ook dat is geld en dus wordt het als bouwmateriaal gebruikt en als basis voor de ondergrond van wegen en opritten.
Een laag wordt afgegraven en de vettere bovengrond wordt weer teruggeplaatst.
Er valt van alles te vertellen over dieë zandgrond.
Landingsterrein Market Garden N51 31.659 E5 26.595
We zien de vlakte. Een ideale landingsplek voor parachutisten. Als onderdeel van de Operatie Market Garden landde hier in 1944 de 101 Airborne Division met bijna 35 000 man! ’t Moet zwart gezien hebben van de parachutisten.
Om Nederland te bevrijden van de Duitse bezetting moest de Rijn en de Maas worden overgestoken. Dan zijn bruggen van essentieel belang. Vooral de brug over de Rijn bij Arnhem.
Daarop werd ingezet. Vanuit België moesten de troepen snel naar het noorden optrekken, in een corridor dwars door Brabant. En ook daar zijn de bruggen over de kanalen belangrijk. Dus werden parachutisten gedropt ten noorden van het Wilhelminakanaal om de bruggen bij Best en Son in handen te krijgen.
En hier op deze ontgonnen hei konden ze landen op 17 september 1944. Een deel verjoeg naar het zuiden de Duitsers, een ander deel trok naar het noorden om de bruggen over de Dommel in handen te krijgen, en nog verder noordelijk bij Veghel de bruggen over de Zuid-Willemsvaart en de Maas.
Helaas bliezen de Duitsers de brug bij Best op en moest er een Baileybrug worden gebouwd. En dat vertraagde de opmars. Maar vijf van de zes bruggen werden door 101st veroverd.
Met zweefvliegtuigen voerde men jeeps en materieel aan. En vandaag rijden er weer Jeeps. Denk even terug aan die moedige jongens van toen…. Ge kunt er meer, veel meer over zien en horen in het Museum Bevrijdende Vleugels. We gaan straks even kijken.
Dan vervolgen we over het open terrein. De kievit duikelt in een vlucht om een kraai te verdrijven. Er zijn hier vele kieviten en vogels.
Maar we zien in de verte ook het vliegen met modelvliegtuigen. En op niet al te grote hoogte passeren er passagiersvliegtuigen.
En de boer, hij zaait voort. In de zomer en najaar zal de maïs een deel van het grandioze uitzicht belemmeren.
Aanvliegroute Eindhoven Airport N51 31.568 E5 27.614
Bijna niet voor te stellen, dat ze hier met duizenden, echt duizenden uit de lucht sprongen. Nu zien we de Boeings 737 van Wizzair, Transavia en Ryanair – was het ook niet een Ryan, van de film “A Bridge too Far” ?
Ze vliegen allemaal precies dezelfde route. We zitten onder de aanvliegroute van Eindhoven Airport, koers 217°.
Die vliegtuigen volgen een Instrument Landing Systeem, waarbij aangegeven wordt of het vliegtuig links of rechts van de aanvliegroute vliegt en boven, op of onder de dalingsbaan. Op 2000’ hoogte gaat het landingsgestel uit.
We zien de vliegtuigen hier vliegen op 1800’ (600m) boven de akkers en op 1300’ (450m) boven het terras.
Op N51°31.6' E005°27.6' langs de weg staat de Outer Marker, precies 4 NM te gaan tot de landing.
Als we op de Prinsenhoef zijn kunnen we de route met 5 km verlengen tot 19 km. We hebben dat nu niet zelf gelopen. Het open landschap gaat daar over in lanen met ruisende populieren.
Het sluit aan op de Scheeken. Dat uur extra maakt het eerste traject tot de pauze erg lang. Daarom adviseren we om hier op de Hoogstraat of de Nieuwenhuizen te starten voor de 19km. N51 32.075 E5 26.439
Wij gaan door het waterwingebied richting het museumpark Bevrijdende Vleugels. Vanwege de heropening van het museum rijden hier vandaag enkele jeeps rond met bezoekers. Een extra versterking van het bevrijdingsbeeld.
Museumpark Bevrijdende Vleugels N51 31.053 E5 26.402
Het museum richt zich vooral op de bevrijding van Zuid Nederland tijdens de tweede Wereldoorlog. Maar ook geeft het informatie over de achtergrond en de aanleiding tot deze oorlog.
Dia’s, foto’s en uitgebreide documentatie tonen de ervaring van de bezetting en onderdrukking. In de hallen zien we veel diorama’s en originele verzamelingen uit die periode. Ook Wheels is met militaire voertuigen aanwezig.
Vliegtuigen, tanks en andere pantservoertuigen en geschut. Ervaren gidsen vertellen er enthousiast over. Het museum speelt in op de kennisoverdracht op de jeugd, zodat het leed en verdriet niet vergeten zal worden.
Als u alles wilt bekijken, zult u toch twee tot drie uur nodig te hebben.
Joe Mann Paviljoen N51 30.751 E5 25.939
Door het bos wandelen we langs het vroegere Mob-complex, waar we na het oversteken van de drukke weg – voorzichtig! - in het Paviljoen Joe Mann genieten van de lunch en een drankje. De sfeer is gezellig.
Joe Mann Paviljoen, Joe Mannweg 4 5681 PT Best, Tel. 0499 372 032.
https://joe-mann.nl/
Openingstijden:
Maandag t/m zaterdag: 10.00 - 18.00
Zondag: 09:30 - 19.00
Dan moeten we verder. Nog anderhalf uur. We steken de weg over en komen langs een heideveldje en een zandverstuiving. Misschien hebben de Sonse boeren toch gelijk. Als dit niet bebost zou zijn, waaide het zand ons om de oren. Mooi is het wel. En dat weten veel bezoekers die hier rondwandelen. Het is er altijd druk.
Als we dan weer oversteken – bij een parkeerplaats – kruisen we de hoogspanningsleiding voor de tweede keer.
Hoogspanningsmasten N51 30.955 E5 26.730
Worden beheerd door TenneT. De hoge dubbele masten zijn deel van de hoofdring van Nederland. De spanning op de kabels is 380 000V. De hoogspanningsleidingen worden gebruikt voor het transport van grote hoeveelheden elektrische energie over relatief grote afstanden. In onderstations wordt de spanning getransformeerd naar een lagere waarde. Dit gebeurt door transformatoren.
Omdat de opgewekte stroom van de centrales 3-fasig is, is het aantal draadbundels op een hoogspanningsmast een veelvoud hiervan (meestal 6 of 9). Een draadbundel voor een enkele fase bestaat vaak weer uit 2, 3 of 4 draden van aluminium met een stalen kern die door flexibele afstandhouders op een afstand van zo'n 40 centimeter gehouden worden. De draad zelf is 3 tot 4 centimeter dik.
De isolatorkettingen bestaan vaak uit losse schotels van porselein of glas. De lengte van de kettingen varieert met de gebruikte spanning, voor 50 kV zijn maar een paar schotels nodig, voor 380 kV enige tientallen en zijn de kettingen ook meters lang. Met enige ervaring is zo op afstand al te zien welke spanning er gebruikt wordt. Extra draden boven op de masten dienen als bliksemafleider.
Het voordeel van energietransport onder hoogspanning is een hogere transportcapaciteit en een lager transportverlies. Bij het transport van eenzelfde vermogen is bij een 10 keer zo hoge spanning de stroom 10 keer zo laag, waardoor de kabels dunner kunnen zijn of waardoor bij gelijke kabeldikte de verliezen in het net 100 keer zo laag zijn.
Dan volgt er een parel in deze wandeling. Zomaar, in de hei tussen de zandheuvels ligt een waterpartij te schitteren. De bomen weerspiegelen in het gladde water.
Een hond speelt met een stok. Zondagslopers genieten van de zon op een bankje. Wandelaars zoeken de hardere paden op. Het is door de droogte van afgelopen weken erg rul geworden. Dit is mooi.
Autosnelweg A50 N51 31.799 E5 28.372
De snelweg A50 tussen Eindhoven en Emmeloord is 151 km lang. Voorheen liep de snelweg door tot Joure, en was daarmee de langste snelweg in Nederland. Het deel tussen Emmeloord en Joure is nu deel van de A6; nog slechts de hectometerpaaltjes herinneren daaraan.
Het traject Eindhoven – Oss, wat we hier zien, is pas in 2006 geopend. De weg is de eerste snelweg van volledig doorgaand gewapend beton, dus zonder naden, met daarop twee lagen open asfalt voor de geluidsdemping.
Beton zet uit en krimpt onder sterke temperatuurswisselingen. Daarom had men vroeger naden tussen de betonplaten, om dat op te vangen. Die krachten zijn er nu nog, maar die vangt men op door in de lengterichting staven betonstaal aan te brengen en de beton op een bitumenlaag te plaatsen. Daardoor scheurt de beton niet.
Dan, als we uit het bos komen en doorlopen tot aan de verharde weg, kunnen we links op 150 m afstand het eerder vermelde radiobaken, de Outer Marker van Eindhoven Airport zien staan. Wij vervolgen rechts, gaan even omhoog langs de A50, om beneden weer uit te komen bij de parkeerplaats.
Startpunt
- A940 14km Best Nieuwe Heide 340° N N51 32.004 E5 28.355
- A941 19km Best Nieuwe Heide Vleut 252° W N51 32.075 E5 26.439
- A942 12km Best 340° N N51 32.004 E5 28.355
- A943 12km Vleutsche kampen 252° W N51 32.075 E5 26.439
POI’s
- Sonse Heide N51 31.977 E5 27.69
- Landingsterrein Market Garden N51 31.659 E5 26.595
- Aanvliegroute Eindhoven Airport N51 31.568 E5 27.614
- Museumpark Bevrijdende Vleugels N51 31.053 E5 26.402
- Hoogspanningsmasten N51 30.955 E5 26.730
- Autosnelweg A50 N51 31.799 E5 28.372
Acties
Navigeer naar startlocatie Download (ZIP) Download (GPX) Bekijk kaart/tracks Bekijk de fotoserie Print wandeling tekstStartlocatie
Reacties
Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Wel hebben we een aantal spelregels waar we u even op willen attenderen
- Alle velden moeten verplicht worden ingevuld.
- Uw reactie wordt pas na goedkeuring zichtbaar in de lijst ervaringen.
- Uw e-mail adres niet wordt getoond op de site.
- De webmaster behoudt zich het recht uw tekst aan te passen.
- Het is niet toegestaan email-adressen, enige weblinks of schuttingtaal in de tekst op te nemen. Bij veelvuldig misbruik kan u de mogelijkheid van opslaan worden ontzegd.
- Als u ons een link wilt doorsturen dan a.u.b. per email.
- English texts will not be accepted. All input needs to be approved by the webmaster on forehand before be visible on this website. So save yourself the trouble.