GPSwalking.nl - GPS wandelingen | Mooie GPS wandelingen in binnen- en buitenland
Port-en-Bessin
Korte beschrijving
Laatst bijgewerkt op 14-04-2020
Kenmerken
Startpunt: | Port-en-Bessin, Frankrijk |
Startlocatie: | Normandie , Frankrijk |
Coördinaten | N49.345593 E-0.758759 |
Afstanden: | 21 km |
Type: | Bos, Cultuur, Open, Strand |
Begaanbaar: | Goede wandelschoenen aantrekken |
Rolstoel: | Niet bekend |
Honden: | Aangelijnd |
Horeca: | Bij start |
Gelopen op: | 13-09-2010 |
Route informatie
Langere beschrijving
We proberen te parkeren in Port-en-Bessin. Door de zondagse markt is het gezellig druk en is het vinden van een parkeerplaats nog niet zo eenvoudig. Maar iets buiten het centrum vinden we een mooi terrein waar nog voldoende plaats is.
Wandelschoenen aan, camera om de nek, GPS in de hand en we kunnen op stap. Bekijk ook ons sfeerverslag.
We verlaten Port-en-Bessin en gaan direct richting kust. Helaas ligt er een golfbaan in de weg en moeten we eerste een stukje over de weg voordat we naar de kust kunnen afbuigen. Dan kunnen we weer genieten van het uitzicht over de Noordzee. Het gaat even omhoog tot we de 70 meter aantippen. Hier hebben we een prachtig uitzicht. Daarna zakken we weer af naar de 20 meter en op een kleine klim naar het uitzichtspunt aan het einde van de wandeling na blijft de route redelijk vlak.
Port-en-Bessin
Port-en-Bessin-Huppain is een gemeente in het Franse departement Calvados (regio Basse-Normandie) en telt 2005 inwoners (2004). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Bayeux. Voor Port-En-Bessin-Huppain ligt een baai, met een golfbreker rondom.
Deze baai is onderhevig aan de getijden, daarom valt hij, met alle schepen in de baai, droog met laag water. De haven zelf wordt beschermd door een sluis. Deze gaat twee uur voor hoog water open en twee uur na hoog water dicht. Daarna is het niet meer mogelijk de haven in of uit te varen tot het volgende hoog water. Vanuit de haven worden rondvaarten georganiseerd, onder andere naar het nabijgelegen Arromanches.
De 'Casino-scene' in de oorlogsfilm The Longest Day is opgenomen in Port-en-Bessin-Huppain. Ook zijn rondom het dorp en in de kustlijn bij het dorp nog veel resten te vinden van bunkers uit de Tweede Wereldoorlog.
Brandstof na D-day
De Geallieerde oorlogsmachine had veel brandstof nodig. Er werd een systeem uitgevonden om via lange slangen brandstof over te pompen vanuit Engeland en vanaf tankers die voor de kust lagen.
Dit is één van die plaatsen waar PLUTO aan land kwam. Van de vijf miljoen ton aan brandstof die naar het vasteland werd overgebracht, kwam 370.000 ton via PLUTO.
De hoofdlijn, 'Bambi', moest komen tussen het Isle of Wight en Cherbourg (met vier lijnen over 70 zeemijlen) de kleinere lijn liep vanaf tankers naar Port-en-Bessin en naar Ste.Honorine-des-Pertes. Cherbourg kwam te laat in de oorlog en de lijn werd overgenomen door de Dungeness-Boulogne lijn ('Dumbo') met 17 lijnen.
Op 27 oktober 1944 werden de pompen naar Boulogne gestart, maar toen was Port-en-Bessin al drie maanden operatief met haar ‘minor system’. Van te voren was berekend dat er dagelijks 700 ton binnengebracht kon worden. Maar toen bleek dat de haven intact ingenomen was, konden meer schepen hun lading lossen en kon er 2000 ton per dag gelost worden. Meer informatie kunt u vinden op www.strijdbewijs.nl.
Na de kust komen we in een ander landschap. We zien grotere huizen en gelukkig komen we zelfs een Engeltalig bord tegen. Informatie is altijd plezierig.
Kasteel Villiers-sur-Port
Leengoed van de grote familie van de Villiers van de 12e tot de 16e eeuw. Dit kasteel heeft twee binnenplaatsen, aanvankelijk omgeven door slotgrachten. Het oudste gebouw, gebouwd in de 13e eeuw, heeft nog steeds zijn oorspronkelijke openingen en poorten.
De 14e eeuw zaal werd omgebouwd aan het begin van de 16e eeuw, maar de gevel behoudt sporen van de grote gotische ramen. Tot slot, in het midden, staat een Renaissance huis met een elegante ronde toren. Het Villers-sur-Port kasteel, omgezet in een boerderij in het begin van de 19e eeuw, is een van de oudste niet-religieuze gebouwen in de regio.
En dan lopen we een verlaten kerk tegen het lijf. Midden in de wildernis staat deze oude en al gedeeltelijk vervallen kerk. Toch jammer dat het zo staat te verpieteren. Je kunt er niet in de buurt komen. Daarvoor was er veel te veel groen rondom gegroeid.
De kerk van Saint-Nicolas (12-13e eeuw)
Toen de kerkgemeenschap van Villiers-sur-Port samenging met die van Huppain werd de Saint-Nicolas kerk verlaten. Het romaanse schip heeft nog steeds een zuidelijke doorgang met geometrische decoraties.
Het koor, in de dertiende eeuw uitgebreid, heeft een geribde gewelven. De romaanse klokketoren heeft een gotische bovenkant en een een hoge achthoekige torenspits. Een standbeeld van Sint Nicolaas in de kerk van Sint Andre in Port-en-Bessin is waarschijnlijk afkomstig uit deze kerk. Dit landgoed was de zetel van een grote heerlijkheid door de Villiers familiebedrijf uit de 12e eeuw.
Dan komen we een erg nat stukje tegen. Je zou hier niet graag lopen als het net flink geregend heeft. Goede wandelschoenen zijn dan zeker aan te bevelen.
In dit natte gedeelte zat het ook vol met vliegen. Je kon de grote zwermen gewoon horen.
Wat verderop komen we een camping tegen. Hier komt u het enigste terras van de route buiten Port-en-Bessin tegen. Het is warm, dus vullen we onze watervoorraad maar even aan.
Dan lopen we door Étreham waar we de plaatselijke kerk bewonderen, wel van een afstand.
Kerk van Saint-Romain Étreham
De 12e en 13e eeuwse kerk van Saint-Romain in Étreham heeft een Romaanse westelijke gevel. De veranda wordt geflankeerd door twee hogere blinde arcatures. Het schip werd gewijzigd en gewelfd in de 19e eeuw.
De elegante klokkentoren, eveneens daterend uit de 13e eeuw, heeft een zadeldak en is verhoogd in de buitenste koor. Een zonnewijzer is gegraveerd op de juiste steunbeer van deze toren. Merovingische sarcofagen zijn gevonden op het kerkhof rond de kerk, die de leeftijd van het dorp laat zien. Boven de vallei van Aure, is de kerk Étreham grenst door een pastorie, die een monumentale veranda en een sub-dak duiventil daterende uit 1652 heeft.
Verder komen we nog een groot kasteel tegen. De naam is op de kaart niet te ontdekken. Leuke huisjes, schilderachtige taferelen. Alles zit wel in deze wandeling. Alles komt op de foto.
En langzaam naderen we Port-en-Bessin weer. Helaas moeten we door de buitenwijken richting haven lopen. En buitenwijken zijn meestal niet erg interessant. Maar de haven maakt weer veel goed.
We maken nog even een ommetje richting uitzichtspunt. Dit punt ligt op 50 meter en geeft een prachtig uitzicht over Port-en-Bessin. Onderweg komen we nog een bunker tegen met een herdenkingteken. Thuis vertalen we de tekst.
Monument Kapitein Terence Cousins
Gedurende de middag en avond van 7 juni 1944, in de strijd voor Port-en-Bessin, had het 47 Royal Marine Commando ernstige schade opgelopen. Het aantal slachtoffers bleef steigen. Om succes te boeken moest de formidabele verdediging van deze oostelijke landtong moeten worden overwonnen.
Kapitein Cousins, commandant van de troepen die zware verliezen geleden hadden op de landtong ten westen van de haven, ging op verkenning met een kleine groep mannen en vond een zig zag pad omhoog uit het zuidelijke einde van de haven. Hij keerde terug naar zijn commandant, Luitenant kolonel Philips, en vroeg om 25 man om het pad verder te verkennen.
Tegen de duisternis, vergezeld van kapitein Vintcent en luitenant Strickings, leidde Cousings zijn 25 mariniers naar het pad. Bovenaan het pad moest een mijnenveld genegeerd worden en kwam de groep onder vuur van de bunker. Cousins beval de rest van de groep te wachten.
Samen met de mariniers Delap, Howe, Madden en Tomlinson, brak Cousins door het prikkeldraad. Onder ondersteunend vuur van de vier mariniers, zelf ook vurend, rende hij de bunker.
Toen hij de bunder bereikte werd een granaat gegooid en hij viel dodelijk gewond. Marine Madden was ook ernstig gewond. De wachtende groep zette daarna de aanval op de bunker door en nam deze vervolgens in.
Geïnspireerd door Cousins doorzettingsvermogen, initiatief en moed trokken de mariniers nu verder. Vier tegen één, maar gebruik makend van de duisternis overwonnen zij gestaag een vijand die over grotere vuurkracht beschikte.
Tegen middernacht was al de verdediging overwonnen en was alles in de handen van het commando. Cousins uitmuntende leiderschap was een breekpunt in de strijd geweest.
De resterende verdedigingswerken van de haven waren intussen verzwakt en de volgende dag werden deze al overwonnen. Dit was van vitaal belang voor de levering van benzine voor de Britse en Canadese legers in Port-en-Bessin.
In Port-en-Bessin zijn vele leuke terrassen en restaurants. Het is een gezellig plaatsje om even uit te blazen. Dat mag ook wel na een wandeling van 21 kilometer.
Daarna gaan we weer terug naar de camping, een heerlijke wandeling in de benen.
Wandel ze.
Geraadpleegde websites:
POI's
- Bunker N49.3469 E-0.7499
- Eglise de Etrehem N49.3211 E-0.7962
- Eglise Saint-Nicoloas N49.3369 E-0.7843
- Haven N49.3464 E-0.7534
- Kasteel N49.3165 E-0.7555
- Le Chateau de Villiers-sur-Port N49.3379 E-0.7841
- Nat gedeelte N49.3375 E-0.7983
- Start/Finish/Parkeerplaats N49.3455 E-0.7587
- Terras N49.3313 E-0.8020
- Uitzichtspunt N49.3485 E-0.7522
Acties
Navigeer naar startlocatie Download (ZIP) Download (GPX) Bekijk kaart/tracks Bekijk de fotoserie Print wandeling tekstStartlocatie
Reacties
Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Wel hebben we een aantal spelregels waar we u even op willen attenderen
- Alle velden moeten verplicht worden ingevuld.
- Uw reactie wordt pas na goedkeuring zichtbaar in de lijst ervaringen.
- Uw e-mail adres niet wordt getoond op de site.
- De webmaster behoudt zich het recht uw tekst aan te passen.
- Het is niet toegestaan email-adressen, enige weblinks of schuttingtaal in de tekst op te nemen. Bij veelvuldig misbruik kan u de mogelijkheid van opslaan worden ontzegd.
- Als u ons een link wilt doorsturen dan a.u.b. per email.
- English texts will not be accepted. All input needs to be approved by the webmaster on forehand before be visible on this website. So save yourself the trouble.