Seppe Bosschenhoofd

Korte beschrijving

Laatst bijgewerkt op 29-03-2020

Meestal zetten we een wandeling uit achter de PC. We zoeken de zandwegen en bossen op, bepalen de POI's en proberen daartussen de mooiste elementen te verbinden. Daarom moeten we de wandeling ook helemaal in het veld nalopen. Zo ook bij vliegveld Seppe.

Van wat een geweldige boswandeling had moeten worden, is een aanzienlijk kortere mooie wandeling overgebleven. In een druk gebied met veel bewoning, vakantieparken en campings, infrastructuur wordt beslag gelegd op elke vierkant meter. Niet alleen bij het afgesloten waterwingebied van Brabant-Water, maar ook bij de Sterrenwacht en bij de Hoezaar, liepen we vast tegen de hekwerken. Toch blijft er veel te genieten over. De prachtige villa's, de parkachtige trimbaan, we kijken even bij de Sterrenwacht, de spoorlijn, Seppe Airport, de prachtige beeldentuin (vrijdag,zaterdag en zondag) Â en het mooie westelijke buitengebied zorgen voor een afwisselende route. We laten jullie meegenieten.


Kenmerken
Startpunt: Bosschenhoofd, De Vuchtpolder west
Startlocatie: Noord-Brabant , Nederland
Coördinaten N51.564800 E4.543333
Afstanden: 14, 12, 10, 2 km
Type: Bos, Cultuur, Polder
Begaanbaar: Goed
Rolstoel: Niet bekend
Honden: Aangelijnd
Horeca: Halverwege
Gelopen op: 04-05-2010

Route informatie

Een GPS wandeling van 14 km bij Bosschenhoofd. 
De track is verdeeld over 14, 12 en 10 km.
Het Beeldenpark de Hoezaar is slechts beperkt toegankelijk (2 km)
De wegen zijn goed tot zeer goed begaanbaar.
Daardoor is de route ook geschikt voor scootmobiel.
Honden in het bos aan de lijn.
Er zijn onderweg enkele bankjes.
Alle routes kunnen in omgekeerde richting worden gevolgd.
Van deze wandeling is zowel een Track als een WPT-Route beschikbaar.



Langere beschrijving

GPSwalking.nlVoorbij de achterkant van de camping komen we in het Pagnevaartbos. Een prachtig bos, dat als een aangelegd park overkomt. Middenin ligt een langgerekte waterpartij -helaas een beetje aan de droge kant - bekend als de Pagnevaart.

Pagnevaart
Aan het nieuwe turfhoofd werd de turf afgegraven en via een vaart afgevoerd naar de Bosschevaart. Pagne doet ons denken aan een verbastering van Espagna, Spanje.

De overlevering vertelt ons, dat in deze vaart het wrak van een Spaans schip zou moeten liggen. Eind 1800 is er onderzoek naar gedaan, maar helaas heeft men niets gevonden. Misschien niet het wrak, maar wel de naam is gebleven.

GPSwalking.nlEven zien we de ingang van Vakantiepark Bosbad Hoeven. Waarna we terug door de vele slingerende paden van het 'park' - er staan heuse lantaarnpalen in het bos - verder gaan.

Op een druk kruispunt - achter ons ligt het andere einde van de Pagnevaart - steken we de Oude Antwerpsepostbaan voorzichtig over.

We wilden eigenlijk wat ronddwalen door de bossen links en rechts, maar rechts is afgesloten terrein, zodat we alleen links van het fietspad door het bos heen kunnen gaan.

Er ligt een mooie trimbaan en de restanten van de ooit zo bekende Volkssterrenwacht Simon Stevin. Daarna verder tot aan het spoor.

GPSwalking.nlSterrenwacht
De ooit zo bekende Volkssterrenwacht Simon Stevin in Hoeven-Oudenbosch is in juli 2008 definitief gesloten. Vakantieoordeigenaar Molencaten heeft geprobeerd om de sterrenwacht onder de naam Quasar nieuw leven in te blazen. Maar het heeft niet mogen baten. De sterrenwachtclub bestaat nog, maar kan deze dure installaties niet onderhouden.

We lopen even over het terrein tot achter bij de paraboolantennes, die duidelijk de werking van de parabool demonstreren. Op 70 meter afstand kunnen we elkaar al fluisterend verstaan en het ritselen van een eikenblad komt heel vreemd over.

Helaas. Na glorie regeert het verval....

GPSwalking.nlSpoorlijn
Deze spoorlijn is 23 km lang en rond 1854-55 aangelegd door de Société Anonyme des chemins de fer d'Anvers -  Rotterdam (SA AR). Per uur rijden er twee intercity treinen, die hier 130km/h mogen rijden. Bij westenwind kunnen we ook de spoorlijn Roosendaal-Lage Zwaluwe (Rotterdam) horen.

In 1957 is de lijn geëlektrificeerd. Als we naar de bovenleiding kijken, dan zien we dat de stroomvoerende leiding op 5,50m boven het spoor hangt. Het is een dubbele rijdraad. Als het alleen die dubbele draad zou zijn, dan zou die in het midden tussen de portalen - 70m uit elkaar - doorzakken.

Om dat te voorkomen is gekozen voor een kettingophanging. Dat wil zeggen dat men hogerop een tweede kabel heeft gespannen, waaraan de onderste kabel is opgehangen. Zo kan men de constante hoogte regelen. Daarboven hangt nog een extra versterkingskabel.

GPSwalking.nlIn de lengterichting hangt de kabel niet precies midden boven de rails, maar zigzagt met een verschil van 33 cm naar links en rechts. Dit doet men om op de stroomafnemer van de trein - de pantograaf - gelijkmatig te laten afslijten, anders zou daar een sleufje in slijten.

Elke kabel is van brons of van koper en heeft een doorsnede van 100 tot 150 mm2 - ongeveer de dikte van een pink. De leiding zet ook uit door de warmte. De uitzettingscoöfficient van koper is 0,000018m per meter per graad Celsius.

Dat lijkt heel weinig, maar over een bovenleidingsectie van 1600 meter en bij een temperatuurspreiding van 60°C (van -25 tot +35°C) is dat toch nog bijna 1,5 meter. Dat wordt opgevangen door zware gewichten aan de draad.

GPSwalking.nlIn Nederland staat er 1500 V gelijkspanning op de rijdraad en in België 3000V. HSL en moderne internationale treinen gaan tegenwoordig over op 25 000 V wisselspanning. In Nederland zijn veel lijnen daar al op voorbereid.

Dan steken we de spoorlijn over en vervolgen richting vliegveld.

Om te landen vliegt men een vast circuit linksom: aanvliegroute naar het midden van het veld dwars op de baan richting zuid, dan linksom naar downwind, daarna volgen crosswind en final.

GPSwalking.nlSeppe Airport
In 1949 krijgt Adrie van Campenhout het voor elkaar om een zweefvliegveld op te richten. In 1961 wordt het veld uitgebreid en mogen er motorvliegtuigen landen.

In 1990 wordt de baan verlengd van 600 naar 830 meter. Op de verlengde baan kunnen grotere vliegtuigen landen. Het duurt tot 1996 voordat VROM de geluidszonering heeft vastgesteld.

In 2002 wordt de baan geasfalteerd. In 2008 wordt het veld overgedragen van 13 gemeenten en de Kamer van Koophandel aan de nieuwe N.V. Vliegveld Seppe. Er wordt begonnen met een nieuwe verkeerstoren te bouwen.

GPSwalking.nlOp het vliegveld staat naast de hangar en verkeerstoren een museum, vliegschool, vliegclub en restaurant. Wilt u een keer een rondvlucht maken, dan kan dat.

Wilt u een keer in een simulator vliegen, dan is dat ook mogelijk, want ze zijn ook een vriendelijke 'concurrent' van ons museum www.vluchtsimulatie.nl.

We pauzeren bij het vliegveld in de Cockpit N51 33.252 E4 32.812. Er wordt regelmatig gevlogen. Landingsgeld kost tussen 22 en 44 euro voor een 'vreemde' kist; elke touch and go voor de vliegoefeningen is tussen €10 en 25,= een en ander afhankelijk van het gewicht van het vliegtuig.

Onze lunch is heerlijk. Hier horen we waarom het Seppe heet. Wat een drukte hier, met een vliegveld, snelweg en spoorlijn. Waarom dat?

GPSwalking.nlRijksweg
Al heel vroeg lag hier een kruispunt van postwegen. Nog steeds herinneren de (Oude) Bredasepostbaan en de (Oude) Antwerpsepostbaan aan dit postkoetsverkeer. Jacobus Sep zal er ongetwijfeld zijn welverdiende voordeel mee gedaan hebben.

Al tussen 1820 en 1838 liet Koning Willem I een met keien bestrate weg aanleggen tussen Breda en Roosendaal. Oudenbosch legde later een klinkerweg aan, die aansloot op deze rijksstraatweg.

In 1931 werd de rijksstraatweg aangepast en werd een betonnen tweebaansweg. In 1977 werd die omgevormd tot vierbaans snelweg A58.

GPSwalking.nlSeppe

We hebben al geconstateerd, dat de naam Seppe beter ingeburgerd is dan Bosschenhoofd. Hier aan dit kruispunt stond rond 1847 een boerderij annex uitspanning van Jacobus Sep. Men kon er overnachten.

Met het postkoetsverkeer en de spoorlijnwerkers tijdens de aanleg van het spoor in 1854/55 was het dus goed druk 'bij Seppe'. Ook het station Seppe werd naar de heer Sep vernoemd. Daardoor kreeg deze naam meer bekendheid dan de plaats Bosschenhoofd.

GPSwalking.nlDe laatste personentrein stopte in 1938 op dit station; de laatste goederentrein in 1969. Het stationsgebouw staat er nu nog en is een bloemenwinkel.

Na de lunch steken we de rotonde over om door de Hoezaar, Landgoed Maple Farm en beeldenpark van De Beeldenstorm te gaan. Dit kan alleen op vrijdagmiddag (14-17 uur), zaterdag en zondag (13-17 uur).

Van Maple Farm naar Beeldenstorm
Alhoewel het westelijk deel van de heidegronden al tussen 1840 en 1860 werden ontgonnen, heeft vooral Henricus van der Bom tussen 1890 en 1920 de grond echt tot ontwikkeling gebracht. Niet alleen voor het ontginnen van de heide werd door het ontginningsbedrijf werk verschaft aan de inwoners van Bosschenhoofd, maar ook als boomkwekerij Maple Farm.

GPSwalking.nlDe firma Maple Farm is verdwenen, maar sinds 2005 is de naam weer terug in het Landgoed Maple Farm. Het landgoed ligt op ongeveer dezelfde plaats als de voormalige boomkwekerij en vormt samen met het bosgebied de Hoezaar - inderdaad vernoemd naar de militaire huzaren - een geheel.

Op een deel van het landgoed is NV De Beeldenstorm gevestigd. Een beeldentuin en galerie die voornamelijk hedendaagse realistische en figuratieve kunst exposeert.

Het landgoed is tijdens de openingsuren van de beeldentuin opengesteld. Roosendaalsebaan 4.

GPSwalking.nlHelaas is het nu gesloten en dus verleggen we de route enigszins. We vinden de Hoezarenstraat interessant, maken daar een ommetje en eenmaal over het spoor gaan we naar het westen om via de Margrietstraat het dorp te verlaten.

We komen in de open ontgonnen vlakte. We genieten van een prachtige lange rechte fietsbaan die over gaat in het Heistraatje.Even verder keren via de Galgestraat terug naar de parkeerplaats.

Heistraatje
In de tijd dat hier nog heide lag was het armoe. In de eeuwen daarvoor heeft men het veen afgegraven en de turfstekers kwamen na verloop van tijd zonder werk te zitten.

GPSwalking.nl: foto bij GPS wandeling / wandeling / wandeltocht / track / lezing / workshop/ GPSDe socialere makkers woonden bijeen in het dorp en de minder socialen werden "verbannen" naar de rand van de heide. Het enige wat nog restte was benutten wat de heide kon leveren. Dat was niet veel, maar met het maken van heidebezems en stroperij kon men zich in het leven houden.

Galgestraat
Het mooie tafereel bij de slinger in de weg doet zeker niet denken aan de trieste herkomst van de naam Galgestraat.

Inderdaad heeft in vroeger tijden hier een galg gestaan. Wel buiten het dorp, maar ook langs een drukke verkeerroute tussen Oudenbosch en Bosschenhoofd.

GPSwalking.nlHet was rond 1750 niet ongebruikelijk om criminelen, boeven en rovers te veroordelen tot de strop. Ze werden aan de galg opgehangen en als voorbeeld gesteld voor de bevolking. Wekenlang bleven ze bungelen. In 1870 is de doodstraf in Nederland afgeschaft.

En zo keren we terug. Mooi dat we deze route gemaakt hebben. We hopen dat u er ook van kunt genieten. We zijn benieuwd naar uw reactie op onze website.

Startpunt 

  • A1140 14km Seppe Bosschenhoofd N51 33.888 E4 32.600
  • A1141 12km Seppe Bosschenhoofd N51 33.888 E4 32.600
  • A1142 10km Seppe Bosschenhoofd N51 33.888 E4 32.600
  • A1143 2km Hoezaar extra

POI's

  • Bosschenhoofd N51 33.716 E4 32.688
  • Turf  N51 34.175 E4 32.205
  • Pagnevaart N51 34.117 E4 33.357
  • Sterrenwacht N51 33.968 E4 33.799
  • Spoorlijn N51 33.725 E4 33.992Seppe
  • Airport N51 33.331 E4 33.309
  • Rijksweg A58 N51 33.124 E4 32.918
  • Seppe N51 33.292 E4 32.780
  • Van Maple Farm naar Beeldenstorm N51 33.269 E4 32.662
  • Heistraatje N51 34.124 E4 31.652
  • Galgestraat N51 34.091 E4 31.91

Acties
Navigeer naar startlocatie Download (ZIP) Download (GPX) Bekijk kaart/tracks Bekijk de fotoserie Print wandeling tekst
Startlocatie

Reacties


Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Wel hebben we een aantal spelregels waar we u even op willen attenderen

  • Alle velden moeten verplicht worden ingevuld.
  • Uw reactie wordt pas na goedkeuring zichtbaar in de lijst ervaringen.
  • Uw e-mail adres niet wordt getoond op de site.
  • De webmaster behoudt zich het recht uw tekst aan te passen.
  • Het is niet toegestaan email-adressen, enige weblinks of schuttingtaal in de tekst op te nemen. Bij veelvuldig misbruik kan u de mogelijkheid van opslaan worden ontzegd.
  • Als u ons een link wilt doorsturen dan a.u.b. per email.
  • English texts will not be accepted. All input needs to be approved by the webmaster on forehand before be visible on this website. So save yourself the trouble.