Vreeland - Klompenpad

Korte beschrijving

Wandelen in de avonduren is altijd een uitdaging. Als het langzaam donker begint te worden moet je zorgen dat je weer terug bent bij de auto. Daarom vandaag een wat kortere wandeling. Gelopen op een tropisch warme dag. En dan mis je in de Vechtstreek de bossen met de benodige schaduw. Vandaag een open gebied waar de zon heerlijk kan branden.

Het eerste gedeelte van de wandeling (als u hem met de klok mee loopt) is minder interessant, zeker het gedeelte langs het Amsterdams-Rijnkanaal. Maar daarna is komt een leuk stukje dat alles weer goed maakt.

De Vechtstreek is een om zijn natuurschoon bekende streek, gelegen aan de (Utrechtse) Vecht.
De Vechtstreek staat in de eerste plaats bekend door de aanwezigheid van de vele landgoederen, kastelen, mooie buitenhuizen, tuinen, theekoepels en andere vroegere restanten uit met name de Gouden Eeuw. De buitenhuizen zijn een indrukwekkende getuigenis van de welvaart tijdens de zeventiende eeuw, toen de nu zo rustiek slingerende rivier een belangrijke verkeersader vormde zowel als een geliefd woonoord voor de adel.

Op korte afstand aan weerszijden van de rivier strekken zich daarnaast grote, door vervening ontstane natuurgebieden uit, met name het zeer uitgestrekte beschermde natuurgebied Oostelijke Vechtplassen, waarvan bijna 7000 ha is aangewezen als deel van het Europese netwerk van natuurgebieden Natura2000.

Daarbinnen liggen de Loosdrechtse plassen, een bekend watersportgebied. Ook de Vinkeveense plassen, aan de westelijke zijde van de Vecht, zijn zeer in trek bij watersportliefhebbbers.


Kenmerken

Startpunt: Vreeland: parkeerplaats Herman Van Woerdenstraat
Positie: Utrecht , Nederland, Coördinaten: N52.240227 E5.024094
Afstanden: 11, 10 km
Type: Dorp, Kanaal, Open, Rivier, Stad, Vergezicht
Begaanbaar: Goede wandelschoenen aantrekken
Scootmobiel: Niet toegankelijk
Honden: Niet toegestaan
Horeca: Onderweg
Gelopen op: 08-07-2015

Route informatie

Een GPS wandeling van 11 km bij Vreeburg.
Er is een verkorting van 10 km beschikbaar.

Deze klompenroute is niet toegankelijk tussen 15 maart en 15 juni.
Honden zijn niet toegestaan op deze wandeling.
Het gedeelte door de wei kan erg nat zijn. Goede wandelschoenen zijn aan te bevelen.
Horecagelegenheden komt u tegen in Vreeburg.



Acties

Download (ZIP) Download (GPX) Bekijk kaart/tracks Bekijk de fotoserie Print wandeling tekst

Startlocatie


Reacties



Wij zijn benieuwd naar uw reactie. Wel hebben we een aantal spelregels waar we u even op willen attenderen

  • Alle velden moeten verplicht worden ingevuld.
  • Uw reactie wordt pas na goedkeuring zichtbaar in de lijst ervaringen.
  • Uw e-mail adres niet wordt getoond op de site.
  • De webmaster behoudt zich het recht uw tekst aan te passen.
  • Het is niet toegestaan email-adressen, enige weblinks of schuttingtaal in de tekst op te nemen. Bij veelvuldig misbruik kan u de mogelijkheid van opslaan worden ontzegd.
  • Als u ons een link wilt doorsturen dan a.u.b. per email.
  • English texts will not be accepted. All input needs to be approved by the webmaster on forehand before be visible on this website. So save yourself the trouble.


Langere beschrijving


GPSwalking.nlIn mijn vroege jeugd woonde ik in Breukelen. Aan de ene kant van het dorp stroomde de gezellige Vecht. Op de Vecht veel kleine bootjes, over de Vecht leuke bruggetjes en langs de Vecht schitterende huizen.

Aan de andere kant van het dorp lang het Amsterdams-Rijnkanaal. Een ongezellig kanaal met grote boten en bijna geen sfeer. Een groter verschil was nauwelijks denkbaar.

Vandaag loop ik weer langs het Amsterdams-Rijnkanaal en later langs de Vecht. Het grote verschil in sfeer is ook niet weer goed merkbaar. Gelukkig is het gedeelte langs de Vecht veel langer dan langs het kanaal.

GPSwalking.nlHet klompenpad is afgesloten voor wandelaars tussen 15 maart en 15 juni. Honden zijn ten allertijde verboden. Dus op deze wandeling moet u uw hond thuis laten.

Vanuit Vreeburg gaat het eerst de natuur in. Wel over een verharde weg, maar verkeer kom ik niet tegen en het uitzicht is wijds.

Het is tropisch warm en er is nauwelijks beschutting. Dat wordt iets beter bij het Amsterdam-Rijnkanaal, het minste gedeelte van deze wandeling. Gelukkig is het maar een relatief kort stukje dat we langs een drukke weg moeten lopen. 

GPSwalking.nlAmsterdam-Rijnkanaal
Het Amsterdam-Rijnkanaal is een kanaal in Nederland, tussen Amsterdam en Tiel (van het IJ naar de Waal). Het verbindt de Amsterdamse haven met het Ruhrgebied (Duitsland) en is het drukst bevaren kanaal van de wereld. Het kanaal is 59 kilometer lang, 100 tot 270 meter breed en 6 tot 15 meter diep.

Omdat het in 1892 in gebruik genomen Merwedekanaal na enkele decennia niet meer aan de eisen van de tijd voldeed, werd besloten dat de scheepvaartverbinding van Amsterdam met de Rijn moest worden verbeterd. Het Merwedekanaal was zelf ook al een vervanging van de Keulse Vaart, die via de rivier de Vecht liep. Verschillende varianten werden overwogen, maar het bleek moeilijk voor de gemeenten Amsterdam en Utrecht om overeenstemming te bereiken.

GPSwalking.nlUiteindelijk werd het zogeheten plan-Mussert gekozen, dat naar voren was gebracht door hoofdingenieur van de Utrechtse waterstaat Anton Mussert. Door tussen Amsterdam en de rivier de Lek het waterpeil op één niveau te brengen en daarmee de sluizen weg te laten, en door een kortere route, kon een belangrijke vaartijdwinst worden bereikt.

In 1931 werd bij wet vastgelegd dat het kanaal er moest komen. De crisis en de Tweede Wereldoorlog vertraagden de aanleg echter.

Pas op 21 mei 1952 werd het kanaal geopend over de hele lengte van 72 kilometer. Daarbij was alleen de zuidelijke helft nieuw gegraven; het noordelijke deel van het Amsterdam-Rijnkanaal wordt gevormd door het oudere Merwedekanaal (tussen Amsterdam en Utrecht).

GPSwalking.nlDe zuidelijke helft van het Merwedekanaal werd vervangen door een nieuw kanaal tussen Utrecht, Wijk bij Duurstede en Tiel, waarbij het Merwedekanaal zelf grotendeels in de oude staat en onder de oude naam behouden bleef.

Bovendien werd een zijtak gegraven tussen Jutphaas en Vreeswijk, het Lekkanaal.

Het kanaal werd tussen 1965 en 1981 verbreed tot 100 à 120 meter. In dat jaar is het opengesteld voor vierbaksduwvaart met een diepgang tot 3,30 meter. Het kanaal is zes meter diep.

GPSwalking.nlDan gaan we een klein bruggetje over om verder over de wei te gaan lopen. Hier kan het lekker nat zijn, zeker als het net geregend heeft en het gras hoog is.

Door de wei kan het bijna niet mis, gewoon de paaltjes volgen. Toch werd het minder duidelijk toen ik dichter bij de bebouwing kwam. Een boer had de route met touw afgezet. Later moest ik over een erf. Hier was ook een touw gespannen waar ik overheen moest stappen. Je krijgt dan het idee dat je niet verder mag. Gewoon doorlopen want het erf is onderdeel van het wandelpad. 

Een stukje verder werd duidelijk dat je hier mocht lopen, maar het zet je wel even aan het twijfelen. Niet doen dus, gewoon doorlopen en over de touwtjes stappen. 

GPSwalking.nlHoekermolen
De molen is in 1874 gebouwd op de plaats van een eerdere molen, die in dat jaar afbrandde nadat de bliksem was ingeslagen. De nieuwe molen die ter vervanging werd aangekocht was een overbodig geworden Amsterdamse industriemolen.

Tot 1959 bemaalde de Hoekermolen de polder. Rond 1963 is de molen gerestaureerd. In 2005/2006 is de molen grondig gerestaureerd, waarbij een langere vijzel is gemonteerd om ook het verlaagde polderpeil aan te kunnen.

GPSwalking.nlDan kom ik bij de Vecht uit waar ik een heel stuk langs ga lopen. Ondanks de verharde weg kom ik nauwelijk auto's tegen. Dat is fijn want het is hier redelijk smal. Onderweg veel boten en woonboten. Het is hier mooi wonen, als je tenminste van water houdt.

Utrechtse Vecht
De Utrechtse Vecht of kortweg Vecht is een Nederlandse rivier die door de provincies Utrecht en Noord-Holland loopt. De rivier dient niet te worden verward met de Overijsselse Vecht. De Utrechtse Vecht begint bij de Weerdsluis in de stad Utrecht en mondt zo'n 40 kilometer verder bij Muiden uit in het IJmeer.

GPSwalking.nlOnderweg stroomt de Utrechtse Vecht onder andere langs de plaatsen Maarssen, Breukelen, Loenen en Weesp. In 1996 is het beheer en onderhoud van de Vecht door het Rijk overgedragen aan het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. De Utrechtse Vecht ontstond rond 600 v.Chr. als deel van de Rijndelta en bovenloop van het Oer-IJ.

De rivier heeft een brede bedding en lage stroomsnelheid, bovendien staan er veel kastelen, buitenplaatsen en theekoepels langs het water, waardoor deze goed geschikt is voor recreatieve vaart. Tijdens het weekend is de rivier vol met bootjes en zijn de wegen aan de linker- en rechteroever druk met fietsers, auto’s en motoren.

GPSwalking.nlEr zijn weinig sluizen in de rivier, maar wel ongeveer 24 bruggen. Een aanzienlijk deel daarvan heeft een beperkte doorvaarthoogte en wordt bediend voor de vaartuigen over de rivier. De spoorbrug bij Weesp is de grootste vertraging voor de scheepsvaart.

Momenteel loopt een onderzoek om deze significant minder vaak te openen, ten einde meer treinen van Almere naar Amsterdam mogelijk te maken. Als de spoorbrug het grootste deel van de dag dicht gaat, kunnen zeilboten en motorjachten met een hoge kajuit niet meer door de Utrechtse Vecht bij Weesp varen. Voor zeilboten is er geen andere route om van Utrecht naar het IJmeer te varen. Kajuitjachten zouden moeten omvaren over het Amsterdam-Rijnkanaal, maar Rijkswaterstaat probeert juist al jaren om de pleziervaart van dit kanaal voor de beroepsvaart te weren door omleidingen over de Vecht aan te geven.

Langzaam komt Vreeburg in zicht. Onderweg komt ik langs De Ruiter, ook een fraaie molen. 

GPSwalking.nlDe Ruiter
De Ruiter is een windmolen in het Nederlandse dorp Vreeland. De korenmolen is in 1910 gebouwd op de plaats van een eerdere molen, die in dat jaar afbrandde nadat de vang vlam had gevat in een poging de op hol geslagen molen te stoppen. De nieuwe molen die ter vervanging werd aangekocht was een overbodig geworden poldermolen, die dateert van 1776.

De Ruiter is in 1977/78 en in 2000/2001 grondig gerestaureerd. De laatste restauratie was onder de toenmalige eigenaar Rijkman Groenink die een aantal jaren in de rond de molen gebouwde villa heeft gewoond.

Sinds enige tijd is de molen in handen van andere particuliere eigenaren. De Stichting Molen De Ruiter exploiteert de molen. Sinds de restauratie in 1978 maalt de molen weer graan voor warme bakkers. De molen is in de regel op zaterdag en op afspraak te bezichtigen.

GPSwalking.nlVreeland is een mooi dorpje met een gezellige kern. Hier kom je verschillende horecagelegenheden tegen. Van een restaurant met een Michelinster tot gewone gezellige restaurants.

Vreeland
De naam Vreeland is afkomstig van het in de 16e eeuw gesloopte kasteel Vreeland dat de Utrechtse Bisschop Heric van Vianden hier liet bouwen. In het midden van het dorp ligt een gietijzeren dubbele opklapbrug met wit brugwachtershuisje uit 1860/1870. De plaats kreeg in 1265 stadsrechten, maar deze werden eind 16e eeuw weer ontnomen.

GPSwalking.nlVreeland ligt in de Vechtstreek, die is genoemd naar de rivier de Vecht. Vreeland is omringd door diverse plassen, zoals de Loosdrechtse en de Kortenhoefse Plassen. De rivier en de plassen worden gebruikt voor waterrecreatie.

Ook lopen diverse fietsroutes door het dorp, waardoor het bij mooi weer een toeristische trekpleister is. Er voeren twee belangrijke wandelpaden door het dorp, het Floris de Vijfde-pad en sinds 2004 het Waterliniepad.

In de zomer heerst er op het water en op het land een toeristische drukte. Bijna ieder seizoen kent wel een feest of partij, zoals een Herfstmarkt, een Kerstmarkt en niet te vergeten Koninginnedag. Als het 's winters koud genoeg is, wordt er op de omringende plassen en op de Vecht geschaatst.

GPSwalking.nlSinds het begin van de 21ste eeuw is er een polo-centrum vlak buiten het dorp, waar polo-paarden worden getraind en verzorgd. Een aantal keer per jaar vinden er ook polo-wedstrijden plaats.

In het bekende restaurant De Nederlanden (heeft een Michelinster) worden al ruim 350 jaar gasten onthaald. Het rechter gedeelte werd in 1680 als herberg gebouwd. Het was een van de herbergen die aan het jaagpad lagen, een pad langs de Vecht waarover het paard liep dat de trekschuit voorttrok.

Tot ver in de 19de eeuw was dit in ons waterrijke land het vervoersmiddel bij uitstek. De herbergen waren de haltes waar men kon op- of afstappen, eten en slapen.

GPSwalking.nlToen rijtuigen de functie van de trekschuit overnamen werd een stal tegen de herberg aan gebouwd om onderdak te verlenen aan paard en wagen. Op de foto uit 1900 is de stal goed te zien. De staldeuren zijn vervangen door de hoge openslaande deuren van het restaurant

In 1843 kreeg Vreeland een eigen treinstation en de herberg werd het vertrekpunt van de omnibus richting het station. De weg die naast De Nederlanden loopt heet niet voor niets de Spoorlaan, al is het station al lang verdwenen!

GPSwalking.nlAl in de 17de eeuw lag er een -houten- klapbrug over de Vecht. Later werd die vervangen door een  ijzeren exemplaar. Deze brug is begin mei 1945 door de Duitser opgeblazen, vlak voor het einde van de Tweede Wereldoorlog.

In 1949 verd de nieuwe brug geopend: een tweedehands, dubbele ophaalbrug uit 1888 die in delen over het water vanuit Weesperkarspel hierheen vervoerd werd. De Vreelandse vatenfabriek Van Leer (nu: Greif) financierde een groot deel van de brug, vandaar dat de naam 'Van Leerbrug' werd. In 1986 werd de brug vervangen door de huidige brug, die zijn oude naam behield.

GPSwalking.nlBij de brug werd tot de aanleg van de Provinciale weg in 1940 tol geheven. Alle verkeer van oost naar west moest tot dan toe over deze smalle brug, dus tol heffen was een lucratieve bezigheid.

Terwijl de zon al bijna onderging kwam ik weer bij de parkeerplaats. Geen lange wandeling achter de rug, maar wel een gevarieerde met leuke doorkijkjes op de Vecht. Het prachtige weer werkte natuurlijk mee. Het is altijd eenvoudiger om mooie foto's te maken als het zonnig is dan als het regent. 

En zo is er nog steeds genoeg te ontdekken in Nederland.

Geraadpleegde websites:

POI's

  • Amsterdam-Rijnkanaal N52.2359 E5.0093
  • De Nes N52.2459 E5.0409
  • Hoekermolen N52.2525 E5.0369
  • Klompenroute N52.2427 E5.0185
  • Korenmolen de Ruiter N52.2338 E5.0309
  • Over het erf N52.2518 E5.0415
  • Rivier N52.2464 E5.0038
  • Rustpunt N52.2521 E5.0429
  • Start/finish/parkeerplaats N52.2285 E5.0308
  • Vecht N52.2388 E5.0356
  • Vreeland N52.2307 E5.0355