Home
Home Over ons Workshops Links Reviews GPS info Gastenboek Contact Zoeken
  Dakota 20

2010: We hebben een Dakota 20 toegevoegd aan onze verzameling GPS-en. De eerste GPS met een aanraakscherm. We zijn natuurlijk benieuwd hoe deze nieuwe GPS bevalt, hoe goed het scherm af te lezen is en hoe deze GPS zich onderweg gedraagd.

Eerste indruk
De eerste indruk is een positieve. Een mooie kleine GPS die prima in de hand ligt. De Dakota ziet er stevig uit, het scherm is een beetje verzonken zodat er minder kans op beschadigingen is. De batterijen zijn snel gemonteerd en via de enige knop die de Dakota aan de zijkant heeft wordt voor eerste keer de Dakota opgestart.

Iemand die ooit als eens een Garmin GPS heeft zal snel zijn of haar weg vinden. Het ziet er allemaal vertrouwd uit. Ook het kaartmateriaal kan op dezelfde manier als alle anderen Garmin GPS-en geladen worden. Binnen een half uurtje konden we naar buiten. En ook daar viel het niet tegen. Het scherm is duidelijk genoeg, wel hebben we iets meer last van reflecties dan bij oudere GPS-en zonder touchscreen. Naar het scherm waren we benieuwd. We hadden de vele discussies over de matige afleesbaarheid van het scherm van de Oregon (ook touchscreen) gevolgd. Maar u kunt met de Dakota prima naar buiten, zelfs zonder de achtergrondverlichting te hoeven gebruiken. Laten we in meer detail kijken naar de Dakota 20.

De specificaties:

Afmetingen 5.5 x 10 x 3.3 cm
Scherm afmeting 3.6 x 5.5 cm (2.6" / 6.6 cm)
Scherm resolutie 160 x 240 pixels
Scherm type Transflective kleuren TFT aanraakscherm/touchscreen
Batterij 2 AA NiMH of Lithium
Verwachte batterijduur 20 uur
Waterdicht Ja, IPX7
Ontvangst Hoge gevoeligheid
Interface USB
Meegeleverde kaarten Basiskaart
Geheugen 850 Mb, uitbreidbaar met MicroSD
Kompas 3-assig
Tracklog 10.000 punten / 200 opgeslagen tracks
Automatische routing Ja, met routeerbare kaarten
Geochaching Paperless wordt ondersteund
Camera Niet beschikbaar

Zie voor meer specificaties de Garmin website.

Vergeleken met andere Garmin modellen:
We hebben alle Garmin GPS-en die we hebben eens op een rijtje gelegd buiten. Daarbij hebben we ook gekeken naar de afleesbaarheid van de schermen.

De Dakota heeft een scherm van 160 x 240 (3.6 x 5.5 cm = 2.6"), de Colorado 240 x 400 (3.8 x 6.3 = 3"), de Etrex 176 x 220 (3.3 x 4.3) en de 60C 160 x 240 (3.8 x 5.6 cm). De nieuwe Oregon heeft dezelfde schermafmeting en resolutie dan de Colorado.

De positionering (vergeleken met de Etrex familie)
De Dakota is de opvolger van de Etrex. Beide zijn trouwens nog steeds te koop. Dat zie je vaker bij Garmin. De oude serie wordt naast de opvolger verkocht. Een vergelijkbare Etrex Vista HCx kost februari 2010 225 euro, voor de Dakota 20 moet 300 euro neergeteld worden in dezelfde winkel. Via het internet zijn beide GPS-en voor minder geld te krijgen. Wel moet de Vista nog van een geheugenkaartje voorzien worden, de Dakota heeft al 850 Mb aan boord. Het prijsverschil is dan ongeveer 65 euro.

Lees ook onze review over de Etrex.

Er zijn natuurlijk de nodige verschillen tussen een Etrex en een Dakota. De Dakota heeft een 3-assige, schokbestendige kompas. De Etrex Vista moet het doen met een twee-assige kompas. Voor de Dakota maakt het niet uit in welke stand de GPS wordt gehouden, het kompas werkt altijd goed. De Vista moet horizontaal gehouden worden, en dat is minimaal erg onhandig.

Een ander voordeel is het aanraakscherm. Een aanraakscherm is veel handiger in gebruik dan de vele knoppen van de Etrex. Een aanraakscherm werkt lekker intuitief, voor je het weet werk je ermee of dat nooit een GPS met knoppen hebt gehad.

Een ander voordeel zijn de profielen. Hiermee kun je snel en handig switchen tussen een set instellingen. Als je in een Etrex meerdere kaarten hebt geladen is het altijd een heel gedoe om van kaart te wisselen. Met de Dakota kun je eenvoudig van wegenkaart (City Navigator) naar Topo kaart (OnRoute Wandelkaart) wisselen door het selecteren van een ander profiel.

Of de satellietontvangst veel verschilt tussen een Extrex HC of de Dakota weten we niet. Wel start de Dakota lekker snel op. Je hebt snel een fix zodat je niet lang moet staan te wachten. We verwachten ook geen problemen onder bomen (in de zomer).

De Dakota is sneller dan de Extrex. Dat merk je als je de OnRoute wandelkaart gebruikt. Op de Extrex duurt het even voordat de kaart volledig op het scherm staat. Bij de Dakota gaat dat allemaal een flink stuk sneller. Ook bij het wandelen merk je het verschil. Bij de Extrex duurt het soms even voordat de kaart opnieuw getekend is als je een bocht neemt. Dat probleem heeft de Dakota niet.

Het verschil tussen de Dakota 20 en de Dakota 10
De Dakota 20 heeft een aantal extra opties t.o.v de Dakota 10. Zo heeft de Dakota 20 een barometrische hoogtemeter, een 3-assige kompas, een Micro-SD slot, instelbare tonen (signalering afslag of aankomst bij waypoint) en draadloze communicatie om info uit te wisselen met andere Garmin GPS-en. Het verschil in prijs is ongeveer 50 euro.

Schermkwaliteit
De Dakota heeft een vergelijkbare resolutie dan zijn voorganger Etrex, maar het formaat van het scherm is wel groter. Zoals u op de foto hierboven kan zien heeft de Dakota meer last van reflecties dan de oudere GPSen die geen touchscreen hebben.

De kleuren van de Colorado zijn wat dieper en helderder, die van de Dakota een beetje fletser. Toch is de Dakota goed afleesbaar. Wel moet je soms de GPS wat kantelen om de reflecties kwijt te raken. Dat is met een Colorado minder nodig. Hoe meer licht er is (zon), hoe meer reflecties. Met een mooi voorjaarszonnetje was de Dakota goed afleesbaar. We verwachten geen problemen in hoogzomer. Wel moet soms de Dakata wat worden gekanteld zodat de reflecties niet te hinderlijk zijn. Maar dit zien we niet als een groot probleem.

Verder is het niet nodig om de achtergrond verlichting veel aan te hebben. Zonder is het scherm ook goed afleesbaar.

We hebben ook even gekeken naar vieze vingers. Na enige tijd zijn ze er wel, maar vallen ze niet zo op. En mocht u willen gaan poetsen, even het schermslot erop zetten, afpoetsen en het schermslot er weer vanaf.

Als we een screenshot van de Colorado (links) vergelijken met de Dakota (rechts) is duidelijk te zien dat de Colorado veel meer van de omgeving laat zien.

De Dakota is hierdoor minder geschikt als GPS voor in de auto en mogelijk ook voor op de motor en fiets. Dit hebben we overigs niet getest.

Voor het uitzetten van een track geven we de voorkeur aan het grote scherm van de Colorado (of Oregon). Voor het nalopen van een track voldoet een Dakota prima. De GPS ligt goed in de hand. De kleur van de track is instelbaar en goed zichtbaar.

Een leuke GPS voor mensen die graag tracks nalopen.

Waar we direct tegen aan liepen was de rode speld die hinderlijk op het scherm verschijnt als je de kaart verschuift. En dan ook moeilijk weg te krijgen is.

Vergeleken met de Colorado
Een vergelijk met een Colorado is natuurlijk niet helemaal eerlijk. De Colorado is hoger gepositioneerd dan de Dakota. Dat zie je terug in de prijs maar ook in de resolutie van het scherm. Wie veel overzicht wil hebben en de GPS ook in de auto wil gebruiken kan beter kiezen voor een Colorado of voor een Oregon.

Met de Colorado hebben we doorgaans goed vooruit gekunnen. Maar we hebben ons ook regelmatig lopen ergeren. Lees ook onze review over de Colorado. We waren niet enthousiast over de menu's van de Colorado, zie zitten niet altijd logisch in elkaar. Ook hebben we soms moeite om de Colorado te starten, net zo snel als we hem aanzetten gaat ie ook weer uit. Mijn collega Arnold heeft zijn Colorado al eens ter reparatie moeten aanbieden en is onlangs weer terug gegaan naar zijn oude 60C vanwege een slechte satellietfix waardoor de GPS pas na 15 minuten rijden wakker werd.

Satellietontvangst
We hebben een Colorado 300 en een Dakota 20 een stukje van het raam gelegd. De Colorado vond 2 satellieten en bleef maar zoeken. De Dakato vond er zonder problemen er 4 á 5 en had snel een fix. De ontvanger van de Dakota lijkt een stuk gevoeliger dan de Colorado. Handig is de bossen of in de bergen.

Menu-structuur
We hebben nog niet voldoende tijd gehad om de software kwaliteit te kunnen testen. Wel hebben we gekeken naar de verschillen in de menu-structuur. En dan zien we dat een aantal onhebbelijkheden van de Colorado opgelost zijn. We lopen ze even met u door.

Hoofdmenu
Onderaan het hoofdmenu staat de batterij en de satellietontvangst. Door 1 keer te klikken op het satellietbalkje kom je het sattelietscherm.

Bij de Colorado kan je dezelfde info zien door 1 keer op de aan/uit knop te drukken. Maar om in het sattelietscherm te komen moest in in de menu's duiken. Wel was het bij de Colorado mogelijk om het sattelietscherm in het hoofdmenu te zetten. Maar standaard was het voor de meeste mensen even zoeken.

De oplossing bij de Dakota is veel logischer.

Reset
Ook het resetten van de tracklog en de tripcomputer gaat eenvoudiger. Kies eerst Stel In en daarna Reset. Hierna kun je de tracklog en de tripcomputer eenvoudiger dan bij de Colorado resetten.

Wel zouden we graag zien dat Reset direct in het hoofdmenu zou staan. Daar staan nu zaken als "Man overboord" die ons niet direct als belangrijk voorkomen. De reset gaan we bij elke wandeling gebruiken en die moet eigenlijk gewoon in het hoofdmenu staan. Maar volgens de manual is het niet mogelijk om functies toe te voegen aan het hoofdmenu. Alleen kunnen functies worden verwijderd of van plaats worden geruild.

Trackbeheer

Niet beschikbaar op de Colorado, maar gelukkig wel op de Dakota is een trackbeheer. Het zit gewoon hier en daar logischer in elkaar dan bij de Colorado.

Markeer Waypoint

Het markeren van een waypoint gaat het snelst op de Colorado. Gewoon op de rockerknop drukken. Op de Dakota moet je even het hoofdmenu in. Maar als je de naam wilt wijzigen is de Dakota in het voordeel. Via het touchscreen gaat dat een heel stuk plezieriger dan met de rocker van de Dakota.

Die rocker van de Colorado is afgekeken van de Apple Ipod. Maar de uitvoering is een heel stuk minder dan bij de Ipod. Het is gewoon vervelend om een langere naam in te voeren. Je moet zoveel draaien dat je er soms kriebelig van wordt. Op de Dakota gaat het snel en simpel. Netjes opgelost door Garmin.

Tracklog
De gelopen track is op de Dakota prima te zien. De zwarte lijn is een stuk dikker dan op de Colorado. In ieder geval veel beter zichtbaar dan op de Colorado.

Meerdere tracks actief
Een van de vervelende onhebbelijkheden van de Colorado is dat er maar 1 track tegelijk actief (zichtbaar) kan zijn. Dat is gelukkig niet het geval bij de Dakota 20. Je kunt meerdere tracks op het scherm zichtbaar maken, waarbij per track uit 4 kleuren gekozen kan worden. Dus ook hier heeft Garmin de zaken goed voor elkaar.


Op pad
We zijn op zondag 21 februari 2010 op pad geweest met de Dakota 20 voor een wandeling van 10 km. Gewoon om te kijken hoe de Dakota zich onderweg gedraagd. Zoals we verwacht hebben gaat het allemaal zonder al te veel problemen. Het scherm was onderweg prima afleesbaar. Wel moet je Dakota meestal zodanig kantelen dat je het minste last hebt van reflecties. Erg hinderlijk is dit trouwens niet.

In het begin volgden we de track die we thuis uitgezet hadden. Dat ging zonder problemen. Maar op een gegeven moment moesten we een andere route verzinnen omdat we onze route niet verder konden vervolgen vanwege een afzetting: "kwetsbaar gebied, geen toegang". Dan moet je op het scherm een andere route zien te vinden. En dan is het scherm van de Dakota wat aan de kleine kant vergeleken met de Colorado die we ook meegenomen hadden. De kleinste paadjes zijn alleen maar zichtbaar tot een zoom-bereik van 200 meter. Bij 300 meter zijn alleen nog maar de grotere paden zichtbaar en bij 500 meter was er geen pad meer te zien. Hierdoor ontbreekt soms het overzicht, wat juiste het sterke punt van de Colorado is.

Maar verder is dit een heerlijke GPS. Hij ligt lekker in de hand, is goed afleesbaar, ondanks de reflecties en vuile vingers op het scherm. Wel moet je oppassen dat je niet per ongeluk een ander menu selecteerd. Dat kan eenvoudig gebeuren met een aanraakscherm. Als je hem in je zak wilt stoppen is het verstandig om het schermslot erop te zetten.



 
Conclusie

Een hele leuke GPS voor mensen die graag tracks nalopen en tegen een voordelige prijs (in vergelijking tot andere Garmin modellen). De ergenissen die we bij de Colorado nog regelmatig tegen het lijf liepen zijn opgelost. Er is weinig te klagen bij de Dakota 20. Dit is een dijk van een GPS.