Home
Home Over ons Workshops Links Reviews GPS info Gastenboek Contact Zoeken
  Montana 600 review

Verandering van spijzen doet eten. Na ruim 3 jaar vooral gewerkt te hebben met de Garmin Colorado viel juli 2011 de blik op de splinternieuwe Garmin Montana 600. Een groot verschil, vooral in maat. Sommigen verklaarden me voor gek, "je gaat toch niet met zo'n baksteen wandelen". Andere noemen deze GPS het schaap met de 5 poten. Maar als je het niet probeert dan weet je het ook niet.

Straks zetten we de verschillende Garmin GPS-en eens op een rijtje, eerst maar eens kijken naar de specificaties.

Specificaties:

  • Schermgrootte = 4 inch
  • Schermtype = TFT kleur touchscreen
  • Resolutie = 272 * 480
  • Opslagcapaciteit = 3 Gb (650T = 3.5 Gb)
  • Uitbreidingsslot = microSD
  • Accu = Li-Ion met mogelijkheid tot het plaatsen van 3 penlights
  • Afmeting = 14,42 cm lang, 7,48 cm breed, 3,64 cm diep
  • Gewicht = 289 gr
  • Hoogtemeter
  • 3-assig kompas
  • Trackpoints = max 10.000
  • Waypoint = max 4.000

Modellen:
Er zijn 3 modellen van de Montana beschikbaar (600. 650 en 650T).

De 600 is de simpelste telg uit de Montana serie. Deze GPS mist de 5 megapixel camera van de 650 en de Wereldwijde Topografische kaart van de 650T. We hebben de camera niet getest, maar verwachten dat deze hetzelfde werkt als bij de Oregon. Voor noodgevallen aardig om een foto (met GPS positie) mee te maken. Maar geen vervanging van een "echte" camera.

Wat betreft de wereldwijde Topografische kaart maken we liever gebruik van een meer gedetailleerde topografische kaart zoals de Onroute Wandelkaart. Daarom hebben we ook gekozen voor de simpelste uitvoering; de Montana 600.

Verschillen t.o.v. ander outdoor GPS-en
Zetten we de Garmin Montana tegen de andere Garmin outdoor GPS-en in dan zie je interessant verschillen in schermgrootte en resolutie.

De Montana is de grootste outdoor GPS. Deze GPS heeft het grootste scherm en de hoogste resolutie. Maar ook het hoogste gewicht en de grootste afmetingen. Je kunt stellen dat het nog nauwelijks groter kan als je de GPS in hand wilt houden. We zetten de GPSMAP62s, de Oregon en de Montana 600 eens langs elkaar.


De verschillen
Op de foto hierboven zijn al een aantal verschillen te zien. De Montana is fors groter. De 62s heeft het kleinste scherm omdat er ruimte nodig is voor alle knoppen. De Oregon zit wat betreft het grootte van het scherm tussen de 62s en de Montana in.

Een ander verschil is de kwaliteit van de schermen. De 62s heeft een duidelijk afleesbaar scherm. Het wit is ook echt wit, de kleuren zijn helder. Het scherm is goed afleesbaar. Door de geringe resolutie ben je verplicht om niet te veel uit te zoomen. Hierdoor heb je niet altijd een goed overzicht.

De Montana heeft ook een duidelijk afleesbaar scherm. Wel zijn de kleuren wat fletser. Door het grote scherm en de hoge resolutie is er een prima overzicht om de omgeving. Ideaal voor het uitzetten van GPS tracks en daar gaat het ons ook om.

Het grote scherm heeft nog een ander voordeel. In de auto is het scherm goed af te lezen. De navigatieaanwijzingen zijn zeer goed leesbaar. 

 

Kijken we we naar de verschillen tusen de Montana en de Oergon dan valt vooral het verschil in helderheid van het scherm op. Garmin heeft 3 stappen nodig gehad om tot de Montana te komen.

De eerste Oregon versie (100/200/300) hadden een scherm dat nauwelijks te lezen was zonder de achtergrondverlichting aan te zetten. In sommige winkels durfden ze deze GPS nauwelijks te verkopen.

De Oregon 400/500 was al beter afleesbaar, maar optimaal was het nog zeker niet. Het is één van de redenen geweest dat we de Colorado bleven gebruiken. Dat scherm is prima afleesbaar buiten.

De Montana is een stevige stap vooruit. Het scherm is veel helderder dan bij de Oregon 500. Op de bovenstaande foto is niet te zien dat het scherm ook goed reflecteert. Bij zonnige omstandigheden kun je de GPS ook gebruiken als spiegel. De positie in je hand t.o.v. is zeer belangrijk. Wel kun je de GPS iets kantelen zodat de je minder last van spiegelingen hebt.


De eerste indruk
De eerste indruk is een positieve. Ja de GPS is groot en vrij zwaar. Maar dat is onderweg geen groot probleem. Maar dat is persoonlijk. We kunnen ons voorstellen dat niet iedereen gecharmeerd is van een dergelijke grote en zware GPS. Mensen met kleine handen kunnen een Montana niet handig vasthouden. En het gewicht kan bij een lange wandeling een probleem worden.

Waarom zijn we dan positief?
Een GPS met een groot scherm en een hoge resolutie is handig als je onderweg merkt dat de uitzette route niet gelopen kan worden. B.v. omdat een hekwerk roet in het eten gooit, of omdat een pad niet meer bestaat. Dan is het fijn om overzicht te hebben. En dat lukt prima met de Montana.

Zelf gebruiken we de Montana intussen ook om naar het startpunt van de wandeling te navigeren. Onze oude vertrouwde Colorado heeft dat altijd met verve gedaan. Maar zonder gesproken aanwijzingen en soms met moeilijk leesbare aanwijzingen.

De Montana mag je meer vergelijken met een TomTom. De autosteun zorgt ervoor dat er onderweg gesproken aanwijzingen gegeven worden want de Montana is waterdicht en heeft zodoende geen luidspreker. Maar dankzij het ingestelde Nuvi Dashboard krijgen we veel informatie op het scherm die niet beschikbaar was op de Colorado. Later komen we daar in detail nog op terug.

Maar we noemen alvast de actuele maxium snelheid, de afslag informatie en de rijstrookinformatie op de snelwegen. Ook wordt onze snelheid rood gekleurd als we te hard rijden. Allemaal handige informatie die we vroeger niet hadden maar snel weten te waarderen. 

We kunnen inderdaad stellen dat we een schaap met 5 poten in huis hebben.

Vergeleken met onze Colorado is het drie-assige kompas een uitkomst. Je hoeft de Montana niet meer horizontaal te houden.

Ook is het grote interne geheugen handig. Je kunt veel kaarten kwijt zonder dat er een extra kaartje nodig is.

Het menusysteen van de Montana zit goed in elkaar. Je hoeft niet direct aan de slag om alles anders in te stellen. Er is veel in te stellen, maar veel mensen zullen de standaard settings goed genoeg vinden.

Ook zijn we enthousiast over de autosteun. Niet echt goedkoop, maar wel veel degelijker dan die van de Colorado die intussen al 2 keer kapot is gegaan.

Zijn er ook nadelen?
Jazeker. Zo nu en dan moet je het scherm schoonmaken omdat er teveel vette vingers te zien zijn. Ook kan het scherm soms hinderlijk spiegelen. Dat is te voorkomen door een folie op het scherm te plakken. Maar daarmee wordt het scherm minder duidelijk afleesbaar.


Het scherm
Zoals al gezegd is het scherm goed afleesbaar. De hoge resolutie van 272 * 480 van het 4 inch scherm zorgt ervoor dat je veel overzicht hebt. We zetten de Montana langs de Oregon en de 62 waarbij we de zoomfactor op 200 meter zetten.

De Montana heeft het grootste scherm en de hoogste resolutie. Je hebt een flink overzicht over de omgeving. Ideaal bij het uitzetten van een track.

We hebben de 4 informatievelden even weggeklapt om het beste overzicht te hebben.

Het scherm van de Montana is van het capacitieve type. Het reageert prima, maar je moet er wel een klein beetje op drukken. Ook het heen en weer scrollen wat zo mooi werkt bij Apple producten gaat bij dit scherm wat stroever. Daarom zitten er vaak nog een knopje omhoog/omlaag scrollen bij. Het went allemaal snel en dan is er prima met deze GPS te werken.

De Oregon heeft een lagere resolutie (240 * 400) en een kleiner scherm (3 inch). De twee informatievelden kunnen niet weggeklapt worden. Het overzicht is nog steeds prima. Alleen kan het scherm bij matig licht slecht worden afgelezen. De kwaliteit van het scherm van de Montana veel beter.

Het kleinste scherm (2.6 inch) en de laatste resolutie (160 * 240) vinden we bij de GPSMAP62 familie. Voldoende om een track te lopen. Maar wil je onderweg afwijken van de route dan ontbreekt het overzicht een beetje. Het scherm is wel helder en prima af te lezen.

Welke GPS voor u de beste keuze is wordt bepaald door het gebruik dat u voor ogen hebt. Gaat het alleen om het wandelen, of wilt u de GPS ook op de fiets, motor of in de auto gebruiken. Wilt u tracks gaan nalopen of ze ook zelf uitzetten. Allemaal argumenten om voor een bepaalde GPS te kiezen.


De accu
De Montana is de eerste outdoor GPS die met een accu geleverd wordt. De accu heeft een vermogen van 7.4 Wh (3.7 volt, 2000mAh). Als de accu verwijderd wordt is een houder voor 3 AA penlights te zien. Als de accu leeg is kan zodoende worden overgeschakeld naar reserve batterijen.

Tijdens onze eerste "lange" wandeltocht hebben we 19 kilometer gelopen, hier en daar wat stilgestaan zodat de Montana bijna 5 uur aangestaan had. De batterijmeter stond toen nog op 68%. Als we aan de veilige kant blijven dan gaat de Montana ruim 15 uur mee op 1 accu. Voldoende voor een stevige wandeling.

Mocht de Montana na afloop weer in de autosteun worden geplaatst om de weg naar huis te navigeren, dan wordt de accu meteen weer opgeladen.


Werken met profielen
Sinds de Colorado kennen de Garmin outdoor GPS-en profielen. Een profiel is bundeling van alle GPS instellingen voor een bepaalde manier van gebruik. Zo kunt u een profiel maken voor het wandelen en eentje voor het autorijden. In het profiel wandelen kiest u bv de topografische kaarten. Voor het auto profiel natuurlijk alleen de wegenkaart.

Eigenlijk kunt u alle opties van de GPS verschillend instellen tussen de profielen. Gaat u aan de wandel dan kiest u via het wandel profiel snel alle juiste instellingen voor het wandelen. In de auto kiest u via een profiel direct alle instellingen voor navigeren in de auto. Erg handig.

We hebben intussen alle standaard profielen van de Montana verwijderd en vervangen door een drie-tal profielen. Twee voor in de auto en eentje voor het wandelen.

Voor de auto hebben we twee profielen gekozen die gelijk zijn op het routeren na. Dat hadden we ook op kunnen lossen door bij de start van de navigatie de GPS de vraag laten stellen of we kiezen voor de korste route of de korste afstand. Zo zijn er verschillende opties waartussen u als gebruiker kan kiezen.

Wat ook erg handig is bij de Montana is de automatische herkenning van het profiel.

Zo kun je instellen dat als de GPS in de autosteun wordt geklikt direct het auto profiel wordt geselecteerd.

Als de GPS niet gekoppeld is dan wordt gekozen voor  het profiel wandelen.

De instelling stevige montage kunnen we bv koppelen aan het motorrijden waarbij een andere steun wordt gebruikt dan de autosteun. De autosteun is niet waterdicht en zodoende niet op de motor te gebruiken. 

We werken eigenlijk nooit met alleen een externe voeding (dus zonder autosteun). Deze optie stellen we verder niet in.

Het voordeel van deze automatische instellingen is dat alles automatisch gaat. Dat spaart tijd uit als we ongeduldig aan de wandeling willen gaan beginnen.

 

 


Wandelen met de Montana via een track
We hebben de Montana gekozen voor 2 doelen. Eentje is het uitsparen van een separate Tom Tom. Het andere (en zeker zo belangrijke) doel is wandelen in de natuur. Het grote scherm met de hoge resolutie komen van pas bij het uitzetten van routes. Het scherm is goed afleesbaar. Beter dan alle andere touchscreen GPS-en van Garmin tot nu toe. Een toekomstige verbetering zou moeten liggen in het verbeteren van de contrast. De kleuren van de Montana zijn iets aan de fletse kant. Bij een hoger contrast is het scherm nog beter af te lezen bij slecht licht.

Wat zie je nu onderweg?
Het scherm links laat een track die we aan het lopen zijn. We hebben gekozen voor een indeling met bovenin 4 informatievelden. Deze instelling heet een dashboard. Er zijn verschillende dashboard te kiezen. Maar tijdens het wandelen vinden we deze het meest informatief.

De 4 velden van dit dashboard zijn los van elkaar in te stellen. Zo kunt de informatie laten zien die voor u het meest belangrijk is. De informatievelden zijn zeer goed leesbaar. Wel neemt dit blok ongeveer 1/3 van het scherm in beslag. Dat is niet altijd handig. Daarom is er een klein knopje in de midden onderaan het dashboard. Een keertje klikken en het dashboard wordt onzichtbaar op dat kleine knopje na. Op dezelfde manier tovert u het dashboard weer terug. Zonder dashboard in het beeld heeft u een prima overzicht.

De paarse lijn is de track die we lopen. Het enige wat we moeten doen is deze paarse streep volgen. Onderweg krijgt u dan geen navigatieaanwijzingen, maar dat is eigenlijk ook geen probleem. Zo nu en dan even op het scherm kijken is voldoende. 

Als we een track nalopen die opgenomen is door een andere GPS krijgen we extra informatie te zien die niet aanwezig is als de track op de PC getekend is. In de track staan bergjes met pijlen. Als de track stijgt dan staat het pijltje omhoog, als de track daalt dan staat het pijltje omhoog. Erg handig in de bergen, maar een beetje "overdreven" als de steiging/daling nauwelijks te merken is, wat doorgaans in Nederland het geval is.

Bospaden op de topografische kaart
Op de bovenstaande kaart kunt u goed zien dat de paden duidelijke zwarte lijnen zijn. Bij elke Topografische kaart die we gebruikt hebben zijn bospaden grijze stippellijnen. Die zijn slecht zichtbaar bij matig licht.

Vreemd, want bij outdoor gebruik willen we juist gebruik maken van alles wat niet verhard is. Hierdoor hebben we de Topografische kaart aangepast voordat we die op de GPS hebben gezet. Gemakkelijk is dit niet, maar met een beetje oefening lukt het in een klein avondje. Daarna kunnen we er lang gebruik van maken en er van profiteren onderweg. We hebben een korte beschrijving hoe de kaart zelf aangepast kan worden. Deze methode werkt voor alle Garmin kaarten op dezelfde manier.

De tripcomputer
Nog meer informatie is terug te vinden in het tripcomputerscherm. In het scherm rechts ziet u een combinatie van een wandeling en de rit naar huis. Hierdoor is de maxiumsnelheid wat hoger dan je bij wandelen mag verwachten. Maar de maxiumsnelheid bij wandelen is niet erg interessant. Door de afwijking in het GPS signaal staan daar vaak te hoge getallen.

Interessanter zijn de gemiddelde snelheid, de tijd bewogen en de tijd gestopt. Ook is de hoogte en de tijd die we nog hebben voordat het donker wordt te zien. Leuke informatie om aan het einde van de wandeling eens te bekijken. De meest belangrijke velden hebben we standaard geselecteerd in het dashboard die zichtbaar is tijdens het wandelen van de track.

Handige aanpassingen
Het grote voordeel van de Montana is dat je hem kunt aanpassen naar je eigen wensen. We zijn niet altijd even enthousiast over de standaard instellingen die Garmin kiest. Over smaak valt veel te twisten. Daarom gaan we eerst even aan de slag om het startscherm naar onze smaak in te stellen. Hiervoor maken we twee wijzigingen.

Ten eerste maken we een witte achtergrond. Deze is standaard niet aanwezig. Garmin levert allemaal donkere achtergronden. Die zien er mooi uit, maar sommige icons komen minder goed uit op een donkere achtergrond.

Als we de GPS aansluiten zien we in de profiles map een aantal jpg files staan. Per achtergrond zijn dat er vier. Twee voor dag/nacht en twee voor portrait/landschape. Met een fotobewerkingsprogramma maken we de 4 bestanden aan die er voor zorgen dat we een witte achtergrond krijgen. Later kunnen we deze achtergrond activeren. Bovenin dit review ziet u hetzelfde scherm met een groene achtergrond en de 4 standaard symbolen. Als screenshot zien ze er beide prima uit. Maar buiten met weinig licht is een lichte achtergrond veel plezieriger. We willen namelijk niet de hele tijd de achtergrond verlichting hoeven te gebruiken.

Een tweede wijziging is het plaatsen van 6 symbolen op het startscherm i.p.v. de 4 die er standaard op staan. We laten het kompas weg. Tijdens het lopen van een track gebruiken we het kompas nooit. We voegen de tripcomputer, de reset en het sporenbeheer toe. We hebben nu alle belangrijke wandelsymbolen bij elkaar.

De Montana is prima in te stellen naar onze eigen smaak. Veel beter dan alle voorgaande Garmin outdoor GPS-en.

In het veld
We hebben intussen al een aantal wandelingen gelopen met de Montana. De GPS is groot, maar ligt redelijk lekker in de hand. Ook het gewicht van 300 gram was geen probleem. Alles werkte probleemloos en we hadden een prima overzicht over onze route dankzij het grote scherm. De beste GPS die we tot nu toe gehad hebben.


Wandelen met de Montana via een route
Het lopen van een route gaat ook prima met GPS met een klein scherm. Zeker als je op de kompas pijl loopt. Voor we op pad gaan tekenen we eerst een test route bij in de buurt van ons huis. Om een GPS uit te proberen kun je het beste in een bekende omgeving experimenteren.

Bij het experimenteren met het lopen van een route liepen we al direct tegen het feit aan dat de topografische kaart niet helemaal klopt. Het paadje wat we in gedachte hebben staat niet op de kaart. Het pad wat wel op de kaart staat ligt er niet helemaal. Bij waypoint 2 ligt een gebouw en het pad loopt er achterlangs. Voor het volgen van en route met een kompaspijl geen probleem.

We maken een nieuw profiel waarbij we zorgen dat de knop van het kompas op het startscherm staat. Verder zorgen we ook dat bij het routeren een directe route wordt gekozen. Dus een rechte lijn van punt naar punt.

Onderweg volgen we het kompas. Bove het kompas staan 4 velden. U kunt de informatie van deze 4 velden naar eigen believen aanpassen. We kozen er voor om het volgende punt te laten zien.

Dat werkt alleen goed als we de punten in de route een goede naam geven. Of beter, we moeten ook het commentaarveld een goede naam geven. Bij het volgende punt wordt namelijk de informatie van het commentaarveld getoond. Niet superhandig, maar als je het weet is het geen probleem.

Het navigeren gaat vervolgens zonder veel problemen. Als je bij een punt bent aangekomen dan volgt een een duidelijke piepje en je krijgt de nieuwe navigatie aanwijzingen naar het volgende punt.

Natuurlijk kan het ook anders. Je kunt navigeren via de kaart (net zoals in de auto). Wel zit hier een risico in. Niet altijd zijn de bospaden aan elkaar getekend. Dit is bv. het geval als je een grasveld oversteekt. Laat je de GPS nu dezelfde route als hierboven navigeren dan krijg je een veel langere wandeling dan verwacht. De onderstaande screenshot laat dit zien.

Het werken met een route op de Montana gaat redelijk eenvoudig. Je kunt werken met de kompaspijl of gewoon navigeren over de bospaden. In eerste geval krijg je een piepje als je moet afslaan. In het tweede geval kun je een oortje in doen en je door Claire de weg laten wijzen.

Maar wij lopen liever een gewone track waarbij we regelmatig op het scherm kijken en niet gestoord wordt door piepjes of navigatieaanwijzingen. Die bewaren we voor in de auto.


Autorijden met de Montana
Om naar de begin van de track te komen is het vaak handig om met de auto te gaan. En dan wil je graag dezelfde GPS gebruiken dan bij het wandelen. Dat voorkomt dat je met 2 GPS-en op pad moet, eentje voor in de auto en eentje voor het outdoor gedeelte.

De autosteun van de Montana ziet er stevig en degelijk uit. Er zit een luidspreker in voor de gesproken navigatie. Onderin de houder waar de Montana eenvoudig in de klikken is zitten een serie contactpunten. Op de Montana zitten een aantal contacten waarmee contact gemaakt wordt met de houder. Simpel en stevig.

Bij onze Colorado moesten we telkens een USB kabeltje monteren. Bij veelvuldig gebruik ging op den duur de usb aansluiting van de GPS kapot. Daar zullen we bij de Montana geen last van hebben want we hoeven geen aparte kabel aan te sluiten.

De luidspreker klinkt voldoende duidelijk zodat we geen navigatie aanwijzingen hoeven te missen. Als we de Montana in de steun monteren dan kunnen we naast de schermverlichting ook volume regelen. Hiermee kunnen we de strenge stem van Claire zo bijregelen dat ze altijd goed te horen is.

Het instellen van het auto profiel
Voor het autorijden gebruiken we een ander profiel dan bij het wandelen. Het meest belangrijke is het instellen van het juiste dashboard.

Bij het wandelen kiezen we voor 4 informatievelden. Dit dashboard is niet handig voor in de auto. De standaard auto dashboard laat rechts een aantal gegevensvelden zien. Linksboven staat de navigatie aanwijzing. Het ziet er mooi uit, maar er blijft zo maar een klein stukje scherm over met de route.

Daarom kiezen we voor het Nuvi dashboard. Dit dashboard zit een stuk slimmer in elkaar. De informatievelden zijn verspreid over de hoeken van het scherm.

In de linkerbovenhoek staat informatie over de afstand tot de volgende afslag. Op de snelweg komt hier een uitermate handige rijstrooksuggestie te staan. Rechtsboven staan de navigatie aanwijziging. Hierin worden afrit nummers, straatnamen en wegennummer weergegeven. Rechtsonder staat een bordje met de maxiumsnelheid. De snelheidsmeter kleurt rood als je te snel rijdt. Linksonder staat de informatie over de afstand naar de bestemming.

Dit dashboard is precies wat we zoeken. Zichtbaar is alle informatie die we graag willen zien terwijl er voldoende plaats voor de kaart over blijft. Als dit dashboard wordt gekozen zonder dat er genavigeert wordt dan veranderd het veld "Aankomst over xx km" in een koersveld. Hierdoor krijg je in eerste instantie de indruk dat er onnodige informatie wordt weergegeven die ook niet veranderd kan worden. Pas tijdens het navigeren wordt de koers vervangen door nuttigere informatie. Zoals bij de meeste opties van de Montana kunnen de velden ook vervangen worden door andere informatie. 

Het navigeren zelf
Tot nu waren we gewend om telkens op het scherm te kijken. De zachte piepjes van onze Colorado gingen vaak verlopen in het normale autolawaai. Het was vaak dus opgeletten geblazen. Nu worden we door de strenge stem van Claire tot de orde geroepen als we ergens af moeten slaan.

In de Montana zijn meerdere Nederlandse stemmen beschikbaar. Maar alleen Claire wil ons luidkeels begeleiden. We proberen kort een Belgische stem, maar die bevalt ons niet echt.

Niet altijd zijn we onder de indruk van de aanwijzigen van Claire. In onze eigen woonplaats hebben we een 2-tal rotondes vlak bij de opritten van de snelweg liggen. Hier geeft Claire onduidelijke of zelfs foutieve waarschuwingen. Soms loopt ze te ver op de feiten vooruit en geeft ze informatie over een afslag die pas veel later komt. De afslag die we eerder moeten hebben wordt overgeslagen. Gelukkig is de informatie op de kaart nog steeds prima in orde. En daar waren we toch al gewend om naar te kijken. Mogelijk liggen de verkeerde aanwijzingen aan de kaart die we op dit moment gebruiken en is het euvel bij een update weer verholpen.

Het autosymbooltje
Tijdens het autorijden wordt de actuele locatie weergegeven met een autootje. Dit symbooltje kan vervangen worden door bv. een beach ball, een winter warrior of zelfs een truck. Leuk, maar niet echt nuttig. Het autootje voldoet.

Vermijden
Bij het navigeren in de auto is het altijd handig om aan te kunnen geven welke soort wegen vermeden moeten worden.

Als we een rustig middagje willen gaan toeren dan vermijden we graag alle snelwegen. Ook kiezen we dan voor de korste route. Die gaat vaker over kleine weggetjes. Maar ook willen we het gebruik van u-bochten zoveel mogelijk vermijden. Die zijn doorgaans gevaarlijk. Liever rijden we een klein stukje om.

Veerboten vermijden kan betekenen dat u een heel eind moet omrijden. Deze keuze moet u goed afwegen. Maar het goede nieuws is dat er voldoende te kiezen is.

Wat te doen bij een afgesloten weg?
Het komt wel eens voor dat je tijdens het rijden van een route opeens voor een afgesloten weg komt te staan. Dan is het handig als je de GPS een alternatieve route kunt laten berekenen. Dit gaat helaas niet met de Montana. Op zoek naar een alternatieve route zal de Montana verschillende keren proberen je weer terug te krijgen naar de oude route.

Te vergelijken met een Tom Tom of een Garmin Nuvi?
Met de Garmin Montana kun je prima navigeren. Een paar snufjes die je op een Tom Tom of een Nuvi tegenkomt ontbreken. Dat is marketing van Garmin. Ze hopen dat je naast je outdoor GPS ook een specifieke auto GPS koopt. Als je veel met de auto reist dan is een echte autonavigatie handiger. Bij de duurdere modellen krijg je ook de verkeerssituatie binnen en kan er langs files worden genavigeerd. De Garmin Montana heeft geen weet van het fileleed in Nederland en laat je zonder blikken of blozen achteraan een stevige file sluiten. Ook kun je bij de echte autonavigatie systemen een nieuwe route laten berekenen als bv een weg afgesloten is. Je geeft dan op dat je een bepaald punt wilt mijden in de volgende berekening. Dat gaat niet met de Garmin Montana. 

Maar voor het gewone navigeren over de weg voldoet de Garmin Montana prima. Voor de filemeldingen zetten we onderweg gewoon de autoradion aan. 


De rest van het review volgt binnenkort.



 

Het schaap met de 5 poten. Zo mag je de Garmin Montana 600 wel noemen. Een prima GPS voor in de auto of de motor. En een stevige outdoor GPS bij het wandelen. De beste outdoor GPS die we tot nu toe in handen hebben gehad. Anderen zeggen dat het een schaap is met 5 ongelijke poten. Dit omdat er een paar kleine onvolkomenheden zijn. Dat kunnen bugs zijn die in de toekomst opgelost gaan worden. Het kunnen ook marketing beslissingen van Garmin zijn. Niet altijd zijn beslissingen van Garmin te volgen. Ook niet altijd lijkt Garmin naar haar klanten te luisteren. Dat is ook een stukje frustratie van mensen die via de mail een "bug" melden en zich daarbij niet echt serieus genomen voelen door Garmin.

Er valt altijd wel iets te klagen of te verbeteren. Buiten dat is het een fijne GPS met veel mogelijkheden.

De voordelen:
Groot scherm met hoge resolutie die prima afleesbaar is. De beste outdoor GPS voor in de auto als het Nuvi Dashboard gekozen is. Met gesproken navigatie aanwijzigen d.m.v. een oortje of de luidspreker in de autosteun. Het grote geheugen van 3 Gb kan veel kaarten herbergen. Het menusysteem is herkenbaar als u al eerder een Garmin GPS heeft gehad en is overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. De accu kan onderweg in de auto via de USB weer worden opgeladen.

De Montana heeft een uitgebreid en goed instelbaar menu. U kunt de Montana na believe aanpassen zoveel u wilt. Van alle outdoor Garmin GPS-en die we tot nu toe in de handen gehad hebben is de Montana het beste te "tweaken" naar de persoonlijke voorkeur. De dashboards zijn handig in gebruik. Tijdens het navigeren in de auto zijn we erg gecharmeerd van het Nuvi dashboard waar we alle informatie inclusief rijstrooksuggestie, maximum snelheid, actuele snelheid, navigatie aanwijzingen, afstand naar bestemming, etc kregen.

De autosteun, met ingebouwde luidspreker is ideaal bij het navigeren in de auto. De steun is stevig, de Montana klikt erin en maakt dan direct contact zonder dat we een USB stekkertje hoeven te monteren. Hierdoor worden problemen in de toekomst voorkomen door een defect USB ingang.

Ook de gesproken navigatie is handig onderweg. Je hoeft niet telkens op de GPS te kijken. De stem is voldoende duidelijk. Wel had Claire iets vriendelijker mogen klinken.

De PDF manuals staat gewoon op de Montana. Als je die aan een PC hangt dan kun je eenvoudig openen vanuit de Documentsfilespdf folder.

De nadelen:
De Garmin Montana is een grote en zware GPS die niet iedereen fijn in de hand zal liggen. Het scherm kan flink spiegelen in zonnige omstandigheden, maar met een beetje kantelen toch goed afgelezen worden. De accu is handig en gaat ongeveer 15 uur mee. Gelukkig kunnen er ook 3 penlights geplaatst worden als reserve.

De gesproken navigatie is niet helemaal foutloos. Vooral bij op- en afritten van snelwegen waarbij direct rotondes liggen kregen we vreemde aanwijzingen. Ook is het niet mogelijk om een andere route te laten berekenen als bv. een weg is afgesloten. Hierdoor probeert de Montana je een aantal keren terug te brengen op de oude route.

Er zit bij deze GPS geen draagriem. Jammer want we hebben graag een riem aan onze GPS. Mocht ie een keertje uit de hand glippen dan valt ie niet op de grond. We hebben het oude riempje van de onze gedateerde GPSMAP60c hiervoor gebruikt.

Ook is de software van de Garmin Montana nog niet bug vrij. Maar dat is eigenlijk nooit het geval bij een Garmin GPS. Sommige bugs blijven een GPS leven lang bestaan. Dat weten we uit onze ervaring met bv de Garmin Colorado 300. De GPS uitzetten tijdens navigeren is vragen om moeilijkheden bij het opnieuw opstarten. Voldoende bekend bij Garmin, nooit opgelost. Ook nu lezen we in de forums weer over problemen met de Montana die soms automatisch herstart of er gewoon mee stopt. Mensen die flitspalen info in de Montana opgeslagen hebben melden dit bv. massaal.

Soms is het beter te wachten tot een bepaald model wat langer op de markt is. De prijzen zijn dan intussen gezakt en de grootste bugs opgelost.